ବିଶ୍ୱ କଲ୍ୟାଣରେ କର୍ମସାଧନାର ସାର୍ଥକତା - ଡକ୍ଚର ଲକ୍ଷ୍ମଣ ସାହୁ

ଯୁଗେ  ଯୁଗେ  ପ୍ରତ୍ୟେକ  ଦେଶରେ  ଜ୍ଞାନୀ,  କର୍ମୀ  ଓ  ତ୍ୟାଗୀ  ପରମାନନ୍ଦମୟ  ବହୁ  ସାଧୁ,  ସନ୍ୟାସୀ,  ମୁନି,  ଋଷି,  ତତ୍ତ୍ୱଦର୍ଶୀ  ଯୁଗଜନ୍ମା   ମହାପୁରୁଷଗଣ    ଲୋକ  ସମାଜରେ  ନିଜର  ଅମୃତ  ବାଣୀକୁ  ଘୋଷଣା  କରି  ଆସିଛନ୍ତି  ।  ସବୁ  ଧର୍ମାବଲମ୍ବୀ  ତତ୍ତ୍ୱଦର୍ଶୀ  ଏହି  ସନ୍ଥ  ମହାପୁରୁଷମାନେ  ଗୋଟିଏ  କଥା  ଦର୍ଶାଇଛନ୍ତି,  ସବୁ  ପ୍ରକାର  ଭେଦ  ରହିତ  ଜ୍ଞାନହିଁ  ଅଜ୍ଞାନ  ।  ଯେପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ  ଭେଦକୁ   ଅତିକ୍ରମ  କରାଯାଇ  ନାହିଁ,  ଦୂରେଇ  ଦିଆଯାଇ  ନାହିଁ,  ସେପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ  ହୃଦୟର  ଏଶୂନ୍ୟ  ତଟଭୂମିପରେ  ଅଭେଦର  ପ୍ରତିଷ୍ଠା  ଲାଭ  ନାହିଁ  ।  ଏପରିକି  ସେପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ  ମନୁଷ୍ୟ  କେବେ  ଥରେ  ଆତ୍ମ  ସନ୍ତୋଷ  ପାଇ   ପାରିବନାହିଁ  ।  ନିଜକୁ  କୃତାର୍ଥ  ଅନୁଭବ  କରି  ପାରେନାହିଁ  ।
                   ଅସଂଖ୍ୟ  ପ୍ରକାର  ଭେଦ  ମଧ୍ୟରେ  ବର୍ତ୍ତମାନ  ଜଡିତ  ରହି  ମଧ୍ୟ  ସ୍ୱକୀୟ  ସୁଗୁଣ  ଅନ୍ତଃଦୃଷ୍ଟି  ବଳରେ  ତାକୁ  ଅଭେଦ  ଦର୍ଶନ  କରିବାକୁ  ପଡିବ  ।  ଅଭେଦ  ଦୃଷ୍ଟିକୁ  ନେଇ  ସକଳ  କର୍ମ  ସଂପାଦନ  କରିବାକୁ  ହେବ  ।  ସମଭାବାପନ୍ନ  ଭାବ  ନେଇ  ଉଂଚ,  ନୀଚ,  ଅସବର୍ଣ୍ଣ,  ସବର୍ଣ୍ଣ,  ଅସ୍ପୁଷ୍ୟ,  ଧନୀ,  ନିଦ୍ଧନ,   ଅବହେଳି,  ଲାଞ୍ଚିତ,  ଖଟିଖିଆ,  ସର୍ବହରା  ଆଦି  ସମସ୍ତଙ୍କ  ପ୍ରତି   ସମଦୃଷ୍ଟି   ରଖିବାକୁ  ହେବ  ।   ଏପରି  ମଧ୍ୟ    ଅଭେଦ  ଭାବକୁ  ସଂଭୋଗ  କରି  ତାକୁ  ପ୍ରତ୍ୟେହ  ଅଭେଦ  ଭୂମିପରେ  ବିଚରଣ  କରିବାକୁ  ପଡିବ  ।  ଏହା  ମାନବ  ପ୍ରାଣର  ସଫଳ  ମାର୍ଗ  ।  ଏହି  ଅଧିକାରକୁ  ନେଇ  ଭେଦ  ବହୁଳ  ଜଗତରେ  ମାନବ  ପ୍ରାଣର  ଆର୍ବିଭାବ  ଘଟିଛି  ।  ଅନନ୍ତ  ବୈଷମ୍ୟ  ରହିତ  ଜଗତରେ  ପରମ  ସାମ୍ୟଭାବର  ସ୍ଥିତି  ପ୍ରାପ୍ତ  କରିବାର  ପୂର୍ଣ୍ଣ  ଅଧିକାରହିଁ  ଯଥାର୍ଥ  ମାନବୀୟ  ଅଧିକାର  ।
                ଜ୍ଞାନ  ସାଧନା  କ୍ଷେତ୍ରରେ  ମନୁଷ୍ୟର  ପ୍ରାଣ  ଜଣା  ଅଜଣାର  ସବୁ  ପ୍ରକାର  ଶ୍ରେୟ  ବିଷୟର  ମୂଲ୍ୟକୁ  ବଡ  ଅଦ୍ଭୂତ  ପ୍ରକାର  ଅଧିକାର  ନିମନ୍ତେ  ବ୍ୟାକୁଳ  ହୋଇ  ଉଠେ  ।  ଅହରହ  ବିଭିନ୍ନ  ପ୍ରକାର  କାର୍ଯ୍ୟ  ଭିତରେ  ସେ  ଏହାକୁ  ଖୋଜିଚାଲେ  ।  ଅନେକ  ଜାତୀୟ  ପ୍ରତ୍ୟେକ୍ଷ  ଗୋଚର  ସତ୍ୟକୁ  ଏକ  ବ୍ୟାପକତମ  ମହାସତ୍ୟର  ଅନ୍ୱେଷଣ   କରେ  ।  ପରିଦୃଶ୍ୟମାନ   ବିଚିତ୍ର  କ୍ରିୟାକୁ  ନିୟାମକ  ରୂପେ  ସେ'  ଏକ  ମହାଶକ୍ତିର  ସାକ୍ଷାତ୍  କାର  ପ୍ରାପ୍ତ   କରିବାକୁ  ଚାହେଁ  ।  ତେଣୁ   ସେ  ନିରନ୍ତର  ଭାବେ  ଅନେକ  ଭିତରେ  ଏକକୁ  ଖୋଜେ  ।  ଏହା  କେବଳ  ମାନବ  ପ୍ରାଣର  ସ୍ୱାଭିବିକ  ଧର୍ମ  ।  କହିବାକୁ  ଗଲେ,  ଏକ  ଭିତରେ  ବହୁତର  ଉପସ୍ଥିତି  ।  ଏକ'ରେ   ଅନେକଙ୍କ   ମିଳନ,  ଏକର  ଆଶ୍ରୟରେ  ଅନେକଙ୍କ  ସମ୍ବନ୍ଧ  ଓ  ସ୍ଥିତି  ।  ବିନାଶ  କାଳରେ  ଏକ  ଭିତରେ  ଅନେକଙ୍କ  ବିଲୀନକୁ   ଅନୁଭବ  ମାନବ  ହୃଦୟର  ଏହା  ପ୍ରଥମ  ସତ୍ୟ  ।  ଏସବୁ  କାରଣରୁ    ବୈଜ୍ଞାନିକ  ବିଶ୍ଳେଷଣାନୁଯାୟୀ  ବିଭିନ୍ନ  ପଦାର୍ଥ  ଭିତରେ  କେଉଁ  ପ୍ରକାର  ସାଦୃସ୍ୟ,  ସହଯୋଗିତା  ଦେଖାଇବାକୁ  ପଡେ  ।  ବିଭିନ୍ନ  ପ୍ରକାର  କ୍ରିୟା  ଭିତରେ  କେଉଁ  ପ୍ରକାର  ଯୋଗସୂତ୍ର,  ସାମଂଜସ୍ୟ  ରହିଛି,  ବିଭିନ୍ନ  ଘଟଣା  ମଧ୍ୟରେ   କେଉଁ  ପ୍ରକାର  ଏକତାର  ସ୍ପର୍ଶ  ଉପଲବ୍ଧ  କରିହୁଏ,  ତାହାହିଁ   ମାନବୀୟ  ବୁଦ୍ଧି  ।  ଏସବୁକୁ   କୌଣସି  ଏକ  ଐକ୍ୟର  ଅଭେଦ  ଭୂମିକୁ  ଆବିଷ୍କାର  କରିବାରେ  ବ୍ୟସ୍ତ  ରହେ  ।  କ୍ରମଶଃ  ଏହି  ଉନ୍ନତ  ବିଚିତ୍ର  ମୟ  ଜଗତ  ସହ  ଯେତେଯେତେ  ପରିଚୟ  ହୁଏ,  ସେହି  ପରିମାଣରେ  ସେ  ପ୍ରତ୍ୟେକ  ପଦାର୍ଥ  ଭିତରେ   ଏକ  ପ୍ରକୃତିଗତ  ଓ  କ୍ରିୟାଗତ  ଐକ୍ୟ  ସୂତ୍ରର  ବିଦ୍ୟାମୟତାକୁ  ଉପଲବ୍ଧି  କରେ  ।  ସମସ୍ତ  ଜଗତ  ଭିତରେ  ଏକ  ଅଙ୍ଗାଙ୍ଗୀ  ଯୋଗର  ଅନୁଭୂତି  ଲାଭ  କରେ  ।
                 ସମସ୍ତ  ଜଗତର  ମୂଳଭିର୍ତ୍ତି,  ପ୍ରତ୍ୟେକ  ବୈଚିତ୍ର୍ୟର  ଅଭେଦ  ଭୂମି,  ଅସଂଖ୍ୟ  କ୍ରିୟା'ର  ମୂଳ  ଉତ୍ସ  ।  ସତେ  ଯେଭଳି  ଏକ  ମହାଶକ୍ତିମୟ  ରୂପ  ପ୍ରକାଶ  ସତୃଷ୍ଣାର  ସାକ୍ଷାତ୍  କାର  ପାଇଁ   ଆକାଂଙକ୍ଷା  ତୀବ୍ର   ହୋଇଯାଏ  ।  ସର୍ବକାରଣ  କାରଣ  ସର୍ବଶକ୍ତିଚାର  ପ୍ରତୀୟମାନ  ହୋଇଥାନ୍ତି  ।  ଏହି  ଅଦ୍ୱିତୀୟ  ସତୃଷ୍ଣ  ସାକ୍ଷାତ୍  କାର  ହେବା  ଫଳରେ  ସବୁ  ଜ୍ଞାତ  ହୋଇଯାଏ  ।  ନାମ  ରୂପରେ  ଆଭ୍ୟନ୍ତରୀଣ  ତତ୍ତ୍ୱ  ସଙ୍ଗରେ  ମାନବ  ହୃଦୟର  ପରିଚୟ  ସଂସ୍ଥାପିତ  ହୁଏ   ।  କେବଳ  ଏହା  ନୁହେଁ  ଜ୍ଞାତା  ଏବଂ  ଶ୍ରେୟକୁ  ମଧ୍ୟ  ଅତ୍ୟନ୍ତ  ଅଭେଦ  ଭୂମି  ସହ  ପରିଚୟ  ହେବା  ଜାଣିବାରେ  ଆଗ୍ରହ  ଘନିଭୂତ  ହୁଏ  ।  ଫଳତଃ  ବିଶ୍ୱ  ସଂସାର  ସହ  ହୃଦୟର  ଐକ୍ୟାନୁଭୂତି  ଘଟେ  ।  ବିଶ୍ୱର  ସ୍ଥାବର  ଜଙ୍ଗମ  ପ୍ରତ୍ୟେକ  ପଦାର୍ଥକୁହିଁ  ଆତ୍ମାର  ଅଭିନ୍ନ  ବୋଧ  କରି  ଆଲିଙ୍ଗନ  କରେ   ।  ସମସ୍ତ  ଜାଗତିକ  କ୍ରିୟା  ଭିତରେ  ନିଜର  ଅଭିବ୍ୟକ୍ତିତ୍ୱକୁ  ଦର୍ଶନ  କରେ  ।  ଯାହାକି  ମାନବ  ହୃଦୟ  ସର୍ବବ୍ୟାପକ  ହୋଇଯାଏ  ।  ଏଭଳି  ଦର୍ଶନ  ହେଉଛି  ସମ୍ୟକ୍  ଦର୍ଶନ  ।  ଯେଉଁ  ଦର୍ଶନରେ  ମାନବ  ହୃଦୟର  ଜ୍ଞାନ-ସାଧନା  ସାର୍ଥକ ପାଳଟେ   ।  ହୃଦୟ  ନିର୍ମଳ  ପବିତ୍ର  ହୋଇଯାଏ   ।
                   କିନ୍ତୁ  ମାନବ  ହୃଦୟ  କେବଳ  ଜ୍ଞାନ  ସାଧକ   ନୁହେଁ  ।  ଏହା  କର୍ମ  ସାଧକ  ଓ  ଭୋଗ  ଦାୟକ  ।  କର୍ମ  ଓ  ଭୋଗ  ଭିତରେ  ଏହାର  ସତ୍  ଜ୍ଞାନ  ନିଜକୁ  ସ୍ଥାପିତ  କରେ  ।  ଜ୍ଞାନକୁ  ଉତ୍କର୍ଷ  କରିବା  ସହିତ  ଏହାର  କର୍ମ  ଓ  ଭୋଗର  ଉତ୍କର୍ଷ  ନହେବା  ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ  ସେ  କେବେ  ସମ୍ୟକ୍  ତୃପ୍ତି  ଅନୁଭବ  କରିପାରେ  ନାହିଁ  ।  ଏହାର  ଜ୍ଞାନ  ଯଦି  ଅଭେଦ  ଭୂମିରେ  ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ  ହୁଏ,  ତେବେ  ଏହାର  କର୍ମ  ଓ  ଭୋଗ  ମଧ୍ୟ  ସେହି  ଅଭେଦ  ଭୂମିପରେ  ପ୍ରସୂତ  ହୁଏ  ।  ଯାହାଫଳରେ  ଏ  ବିଚିତ୍ର  କ୍ରିୟା   ସମନ୍ୱିତ  ବିଶ୍ୱ  ଜଗତରେ  ସେ  କେବଳ   ଏକହିଁ  ଲୀଳାବିଳାସକୁ  ଦର୍ଶନ  କରିଥାଏ,  ଏବଂ  ନିଜକୁ  ମଧ୍ୟ  ତା'ସହ  ଅଭିନ୍ନ  ରୂପରେ   ନିଜକୁ  ଅନୁଭବ  କରେ  ।  ଏଥିପାଇଁ  କୌଣସି  ଅନାଗ୍ରହ  ଆକାଂଙକ୍ଷା  ନଥାଏ  ।  ଏହାର  ଇଚ୍ଛାକୁ  ମଧ୍ୟ  କୌଣସି  ଆଘାତ  ଲାଗେ  ନାହିଁ  ।  ଏହାର  କର୍ମ  ଓ  ଆନନ୍ଦ  ସମ୍ଭୋଗ  ମଧ୍ୟ  କୌଣସି  କ୍ଷେତ୍ରରେ  ବାଧା  ପ୍ରାପ୍ତ  ହୁଏ  ନାହିଁ  ।  ବିଶ୍ୱର  ପ୍ରତ୍ୟେକ  କାର୍ଯ୍ୟ  ଭିତରେ  ସେ  ଯେଉଁ  ପ୍ରକାର  ଲୀଳା  ବୈଚିତ୍ରକୁ  ଦର୍ଶନ  କରେ,  ଅନୁଭବ  କରେ,    ସେହି  ପ୍ରକାର  ନିଜର  କର୍ମକୁ  ମଧ୍ୟ  ଲୀଳାଭିବ୍ୟକ୍ତ  ରୂପରେ  ଆସ୍ୱାଦନ  କରେ  ।  ଏହାର  ଦେହ,  ମନ,  ଇନ୍ଦ୍ରିୟ,  ବୁଦ୍ଧି  ଦ୍ୱାରା  ସକଳ  କର୍ମ  ସମ୍ପାଦିତ  ହୁଏ  ।  ଏସବୁ  ଏହି  ବିଶ୍ୱମୂଳଭୂତ  ଏକ  କର୍ମ  ସୂରୂପ  ଅଟେ  ।  ତା'ର  ଅନ୍ତର  ମଧ୍ୟରେ  ଯାହାବି  ସଂକଳ୍ପ  ଉଦିତ  ଘଟେ,  ସେସବୁ  କେବଳ  ଗୋଟିଏ  ସଂକଳ୍ପ  ପାଲଟେ  ।  ଏହାର  କର୍ମରେ  ଯେଉଁ  ଫଳ  ପ୍ରସୂତ  ହୁଏ,  ଏହା  ଏକହିଁ  ।  ଏହି  ଫଳର  ସଂଭୋକ୍ତା  ଅଟେ  ।
               ଏସବୁର  ସକଳ  କର୍ମ  ଓ  ଫଳର  ସେ'ହିଁ  କେବଳ  ଭୋକ୍ତା  ପାଲଟେ  ।  ସେହି  ସର୍ବ  କର୍ତ୍ତା,  ସର୍ବ  ଭୋକ୍ତା,  ସର୍ବ  ଶକ୍ତିଧର,  ଶକ୍ତିବାନ୍,  ସର୍ବ  ନିୟନ୍ତା,  ପରମ  ପୁରୁଷ  ପାଲଟି  ଯାଏ  ।  ସ୍ୱକୀୟ  ମହିମାରେ  ଏହି  ପରମତତ୍ତ୍ୱ  ସହ  ଏହାର ଐକ୍ୟାନୁଭୂତି  ଘଟେ  । ମାନବ  ପ୍ରାଣର  ସ୍ୱରାଜ୍ୟ  ସିଦ୍ଧଭୂତ  ପ୍ରକୃତିଗତ  ବିଶ୍ୱରାଜତ୍ୱର  ପ୍ରତିଷ୍ଠା  ଘଟେ  ।  ଏହି  ପରମ  ପୁରୁଷଙ୍କ  ସୂରୂପହିଁ,  ଏହାର  ସୂରୂପ  ପାଲଟେ  ।  ପରମ  ତତ୍ତ୍ୱର  ବିଭୂତିହିଁ  ତା'ର  ବିଭୂତି  ହୋଇଯାଏ  । ଏପରିକି  ପରମ  ତତ୍ତ୍ୱ  ବିଶ୍ୱରାଜ୍ୟହିଁ   ଏହାର  ସାମ୍ରାଜ୍ୟ   ପାଲଟି  ଯାଏ  ।
            ``ସର୍ବେଷୁ  ଲୋକେଷୁ  କାମାଚାର"  ହେବାର  ସେଭଳି  କୌଣସି  ବାଧା  ବିଘ୍ନ  ଘଟେନାହିଁ    । କିନ୍ତୁ  ନିଜ  ପାଇଁ  କୌଣସି  ପ୍ରକାରର  ସୁଖ-ସଂମ୍ଭୋଗର  ପ୍ରଭାବ,  ପ୍ରତି  ଗତିର  କାମନା  ତା'  ହୃଦୟରେ  କେବେ  ଜନ୍ମେ  ନାହିଁ  ।  ଏକ  ଐଶ୍ୱରୀକ  ଭାବ  ଜଗତରେ  ବିଚରଣ  କରେ  ।  ସକଳ  କର୍ମ  ସାଧନ  ମାନବ  ସେବାରେ  ପରିଣତ  ହୋଇଯାଏ  ।
              ଏପ୍ରକାର  ଅମୂଲ୍ୟ  ଜ୍ଞାନ  ସାଧନ  କରି  ମଣିଷ  ଯେତେବେଳେ  ପ୍ରଭୃଙ୍କ  ପ୍ରେରଣାରେ   କର୍ମ  କ୍ଷେତ୍ରରେ  ଅବତୀର୍ଣ୍ଣ  ହୁଏ,  ସେତେବେଳେ  ତା'ର  କୌଣସି  ବ୍ୟକ୍ତି  ଗତ  ପ୍ରାପ୍ତ୍ୟ  ବା  ଭୋକ୍ତା  ହେବା  ତା'ର  କର୍ମଧାରାର  ନିୟାମକ  ଘଟେ  ନାହିଁ  ।  ବିଶ୍ୱ  କଲ୍ୟାଣରେହିଁ  ତା'ର  ସକଳ  କର୍ମର  ନିୟାମକ  ହୁଏ  ।  ସାଧାରଣ  ତା'ର  ଦେହେନ୍ଦ୍ରିୟ  ମନ,  ଯେଉଁ  ପ୍ରକାର  ସାମାଜିକ,  ରାଷ୍ଟ୍ରିୟ  ନୈତିକ  ଓ  ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ  ଆବେଷ୍ଠନୀ  ମଧ୍ୟରେ  ଅବସ୍ଥାପିତ  ହୋଇଥାଏ,  ସେହି  ଅନୁସାରେ  ତାର  ସ୍ୱକର୍ମ  ନିଦ୍ଧାରିତ  ହୁଏ  ।  ତଦାନୁସାରେ  ତା'ର  କର୍ମକୁ   ବାହ୍ୟ  ଆକୃତିରେ  ନିରୂପିତ  ହୋଇଯାଏ  ।  କିନ୍ତୁ  ତାର  ସକଳ  କର୍ମର  ଉଦ୍ଗମସ୍ଥଳ  ପାଲଟେ  ଏକ  ଅନାବିଳ  ବିଶ୍ୱ  ପ୍ରେମରେ  । ଏହାର  ପ୍ରାଣ  ବିଶ୍ୱ  ପ୍ରାଣ  ସହିତ  ନିତ୍ୟଯୁକ୍ତ  ହୋଇଯାଏ  ।  ତା'ର   ଦେହେନ୍ଦ୍ରିୟ  ବିଶ୍ୱ  ପ୍ରାଣର  ସେବାରେ  ଉତ୍ସର୍ଗିକୃତ  ରହେ  ।  ବିଶ୍ୱ  ପ୍ରାଣହିଁ  ତା'ର  ଦେହେନ୍ଦ୍ରିୟ  ମନ  ଓ  କର୍ମ  ଭିତରେ  ସ୍ୱୟଂ  ଲୀଳାବିଳାସ  କରେ  ।
            ଅଭେଦ  ସମଭାବନା  ଦୃଷ୍ଟି  ନେଇ  କର୍ମ  ସାଧନାରେ  ବ୍ରତୀ  ହେବା  ଜାଣି  ଗୋଟିଏ  କର୍ମସିଦ୍ଧ  ସହିତ  ଅନ୍ୟ  କର୍ମସିଦ୍ଧକୁ  ବିରୋଧ  କରେ  ନାହିଁ   ।  ଗୋଟିଏ  ପଟରେ  ପ୍ରଭୃତ୍ୱ  ପ୍ରତିଷ୍ଠା,  ଅନ୍ୟ  ପଟରେ  ଦାସତ୍ୱ  ନହେବାର  ପ୍ରଟେଷ୍ଟା ।  ଗୋଟିଏ  କର୍ମଶକ୍ତି   ଅନ୍ୟ  ଗୋଟିଏ  କର୍ମଶକ୍ତିକୁ  ବ୍ୟାହତ  ହେବାକୁ  କେବେ  ଦିଏ  ନାହିଁ  ।  ସକଳ  କର୍ମ  ଗୋଟିଏ  ସେବାରେ  ନିବେଦିତ  ହୁଏ,  ଏକ  ବିଶ୍ୱ  ପ୍ରାଣହିଁ  ସମସ୍ତ  କର୍ମର  ଫଳଭୋକ୍ତା  ପାଲଟେ,  ସେଠାରେ  ବିରୋଧର  ଅବକାଶ  ନ'ଥାଏ  ।  ହୃଦୟ  ଭିତରେ  ହିଂସା,  ଦ୍ୱେଷ,  ଘୃଣା,  ଆଦିର  କୌଣସି  ଆବିଳତା  ନ'ଥାଏ  ।  ହୃଦୟରେ  ସକଳ  କର୍ମ(ବୃତ୍ତି)କୁ  ଏକ  ପ୍ରେମ  ବୃତ୍ତିରେ   ପରିଣତ  କରେ  ।  ପ୍ରେମହିଁ  ହୃଦୟର  ସୂରୂପଗତ  ଏକମାତ୍ର  ବୃତ୍ତି  ବୋଲି  ଅନୂଭୂତ  ହୁଏ  ।  ଏଭଳି  କି  ସକଳ  ପ୍ରେମର  ଅଭିବ୍ୟକ୍ତ  ପାଲଟି  ଅନାବିଳ  ପ୍ରେମ  ଧାରାରେ  ଯେତେବେଳେ  ପ୍ରବାହିତ  ହୁଏ,  ସେତେବେଳେ  ବିଶ୍ୱାନ୍ତର୍ଯ୍ୟାମିଙ୍କୁ  ଏକ  ପରମତତ୍ତ୍ୱ  ପ୍ରେମାନନ୍ଦ  ସୂରୂପ  ଉପଲବ୍ଧି  କରିହୁଏ  ।  ବିଶ୍ୱର  ପ୍ରତ୍ୟେକ  ଘଟଣାରେ  ତାଙ୍କ  ପ୍ରେମ  ବିଳାସର  ପରିଚୟ  ମିଳିଥାଏ  । ସମଗ୍ର  ବିଶ୍ୱ  ଅଫୁରୁନ୍ତ  ପ୍ରେମ  ଆନନ୍ଦର  ଖେଳ  ପାଲଟିଯାଏ  ।  ସେହିଁ  ଖେଳ  ନାୟକ,  ମାନବ  ହୃଦୟ  ପ୍ରେମମୟ  ପାଲଟି  ଯାଏ  ।  ସକଳ  ଜଗତ  ତାଙ୍କ  ଅନୁଭୂତିରେ,  ପ୍ରେମଭାବ  ଗଠିତ  ହୋଇ  ଶେଷରେ  ସୌନ୍ଦର୍ଯ୍ୟ  ଓ  ମାଧୁର୍ଯ୍ୟ  ମଣ୍ତିତ  ତଥା  ଅକ୍ଷୟ  ଆନନ୍ଦର  ଭଣ୍ତାର  ପାଲଟେ  ।
                  ଯେତେବେଳେ  ସମଭାବାପନ୍ନ  ଅଭେଦ  ଦୃଷ୍ଟି  ଜନିତ  ପ୍ରେମରେ  ହୃଦୟ ପରିପୂର୍ଣ୍ଣ  ହୋଇଯାଏ,  ସେତେବେଳେ  ପ୍ରତ୍ୟେକ  ମାନବ  ହୃଦୟର  ଭୋଗାକାଂଙକ୍ଷା  ସମ୍ୟକ୍  ପରିତୃପ୍ତି  ଲାଭ  କରେ  ।  ଅନ୍ତରରେ  ପ୍ରେମାନନ୍ଦ  ମହାନନ୍ଦ  ସୂରୂପ  ଅବିଚ୍ଛନ୍ନ  ଅନୁଭୂତି  ଜାଗରିତ  ହୋଇଥାଏ  ।  ଫଳତଃ   ଏହି  ପ୍ରେମାନନ୍ଦ  ସୂରୂପହିଁ  ବୈଚିତ୍ର  ବିଳାସର  ସମ୍ଭୋଗ  ପାଲଟେ  ।  କେବଳ  ଭିତର  ଓ  ବାହାରେ  ଆନନ୍ଦ  ଭାବହିଁ   ରହେ  ।  ବିଶ୍ୱ  ବ୍ରହ୍ମାଣ୍ତରେ  କୌଣସି  ଆନନ୍ଦର ବିରୋଧ  ସତ୍ତା  ଦେଖା  ଦିଏ  ନାହିଁ  ।  ଏହି  ଦୃଷ୍ଟିରୁ  ମାନବ  ହୃଦୟରେ  ସକଳ  ଅଭାବ,  ଅଭିଯୋଗ,  ଶୋକ,  ତାପ,  ଭୟ,  ଆଶଙ୍କା,   ଭାବନା  କିଛିବି  ସ୍ପର୍ଶ  କରି  ପାରେ  ନାହିଁ  ।  ଆନନ୍ଦ  ଉଲ୍ଲାସ  ବିଳାସ  ରାଜ୍ୟରେ   ନିରାନନ୍ଦର  କୌଣସି  ସ୍ଥାନ  ନ'ଥାଏ  ।  ଏଭଳି  ଅମୃତାସ୍ୱାଦନ  ଭିତରେ  ମୃତ୍ୟୁର  କୌଣସି  ଭାବନା  କେବେ  ଉଦିତ  ହୁଏ  ନାହିଁ  ।
                   ତେଣୁ  ଏଭଳି  ଏକ  ଦୁର୍ଲଭ  ନିତ୍ୟ  ସତ୍ୟ  ପ୍ରେମାନନ୍ଦ  ପରମ  ତତ୍ତ୍ୱ  ସଙ୍ଗରେ  ମିଳନହିଁ  ମାନବ   ହୃଦୟର  ଚିର  ଆକାଂଙକ୍ଷା  ।  ଏହି  ମହାମିଳନର  ଆକାଂଙକ୍ଷାହିଁ   ସଂସାରରେ  ତା'ର  ଚିର  ଅସନ୍ତୋଷର  କାରଣ  ଅଟେ  ।  ଏହି  ଆକାଂଙକ୍ଷା  ତା'ର  ସ୍ୱଭାବରେ  ଚିରକାଳ  ନିହିତ  ।  ଏହାର  କାରଣ,  ଏହାର  ଇନ୍ଦ୍ରିୟ,  ମନ,  ବୁଦ୍ଧି,  ହୃଦୟ,  ନେତି  ନେତି,  ଆହୁରି  ଚାହେଁ,  ଆହୁରି  ଚାହେଁ,  ଅସୀମ  ଅତୃପ୍ତ  ଭାବେ   କହି  ଦୌଡୁଥାଏ  ।    କୁହାଯାଇଛି,  ''କାମନାର  ବିନାଶରେ  ଦୁଃଖର  ବିନାଶ  ",  ତେବେ  କଣ  କାମନାର  ବିନାଶ  ଅଛି  ?  କାମନାର  ବିନାଶତ  ଏକ  କାମନା   ଏକ  ଅକଳ୍ପିତ  ଆକାଂଙକ୍ଷା  ।  ତେଣୁ  ସାଂସାରିକ  ଅପରିଚ୍ଛନ୍ନ  ଜୀବନ  ଭିତରେ  ଅନେକ  ପ୍ରକାରର  ଜ୍ଞାନ,  ବହୁ  କର୍ମ  ଓ  ଭୋଗ  ମଧ୍ୟରେ  ସେ  ଶାନ୍ତି  ଟିକେ  ପାଏ  ନାହିଁ  ।  ଯେତେବେଳେ  ସେ   ପରିଚ୍ଛନ୍ନ  ଏକ  ଅଦ୍ୱିତୀୟ  ତତ୍ତ୍ୱ  ସଙ୍ଗରେ  ମିଳିତ  ହୋଇ  ନିତ୍ୟ  ସମଭାବପନ୍ନ  ଅଭେଦ  ଭୂମିରେ  ପ୍ରତିଷ୍ଠା  ଲାଭ  କରେ,  ସେତେବେଳେ  ମାନବ  ହୃଦୟରେ  ଆତ୍ମ   ସନ୍ତୋଷର  ତୃପ୍ତି  ଘଟେ  ।  ଇଷତ୍  ରକ୍ତିମା  ଓଠରେ  ଅମୃତ  ବୋଳା  ଚିର   ହାସ୍ୟର  ରେଖାଟିଏ  ଟାଣି  ହୋଇଯାଏ  ।  ତାହାହିଁ  ତା'ର  ଜ୍ଞାନର  ସାର୍ଥକତା,  କର୍ମର  ସାର୍ଥକତା  ଓ   ଭୋଗର  ସାର୍ଥକତା   !!!
-----------------------------------------------------------
ଓଡିଆ  ଭାଷା  ଓ  ସାହିତ୍ୟ  ବିଭାଗ
ମହାନଦୀବିହାର  ମହିଳା  ସ୍ନାତକ  ମହାବିଦ୍ୟାଳୟ,  କଟକ-4
ଦୂରଭାଷ  :  94377  40280
Email : Laxmansahoo9040@gmail.com

Post a Comment

0 Comments